
 http://jmq.sagepub.com/
Communication Quarterly

Journalism & Mass

 http://jmq.sagepub.com/content/89/3/377
The online version of this article can be found at:

 
DOI: 10.1177/1077699012447918

21 May 2012
 2012 89: 377 originally published onlineJournalism & Mass Communication Quarterly

Mark Coddington
Approach to WikiLeaks

Defending a Paradigm by Patrolling a Boundary : Two Global Newspapers'
 
 

Published by:

 http://www.sagepublications.com

On behalf of:
 

 
 Association for Education in Journalism & Mass Communication

at:
 can be foundJournalism & Mass Communication QuarterlyAdditional services and information for 

 
 
 

 
 http://jmq.sagepub.com/cgi/alertsEmail Alerts: 

 

 http://jmq.sagepub.com/subscriptionsSubscriptions:  

 http://www.sagepub.com/journalsReprints.navReprints: 
 

 http://www.sagepub.com/journalsPermissions.navPermissions: 
 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/
http://jmq.sagepub.com/content/89/3/377
http://www.sagepublications.com
http://www.aejmc.com/
http://jmq.sagepub.com/cgi/alerts
http://jmq.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://jmq.sagepub.com/


 What is This?
 

- May 21, 2012OnlineFirst Version of Record 
 

- Aug 16, 2012Version of Record >> 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/content/89/3/377.full.pdf
http://jmq.sagepub.com/content/early/2012/05/21/1077699012447918.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://jmq.sagepub.com/


Journalism & Mass Communication Quarterly
89(3) 377–396
© 2012 AEJMC 

Reprints and permission: 
sagepub.com/journalsPermissions.nav

DOI: 10.1177/1077699012447918
http://jmcq.sagepub.com

447918 JMC89310.1177/1077699012447918Coddin
gtonJournalism & Mass Communication Quarterly

1University of Texas–Austin, Austin, TX, USA

Corresponding Author:
Mark Coddington, School of Journalism, University of Texas–Austin, 1 University Station A1000, Austin, 
TX 78712, USA 
Email: markcoddington@gmail.com

Defending a Paradigm 
by Patrolling a Boundary: 
Two Global Newspapers’ 
Approach to WikiLeaks

Mark Coddington1

Abstract

Drawing on the concepts of paradigm repair and professional boundary work, this 
study examined the way the New York Times and the Guardian portrayed the whistle-
blowing group WikiLeaks as being beyond the bounds of professional journalism. 
Through a textual analysis of Times and Guardian content about WikiLeaks during 
2010 and early 2011, the study found that the Times depicted WikiLeaks as outside 
journalism’s professional norms regarding institutionality, source-based reporting 
routines, and objectivity, while the Guardian did so only with institutionality. That 
value thus emerged as a supranational journalistic norm, while source-based reporting 
routines and objectivity were bound within national contexts.

Keywords

Paradigm repair, WikiLeaks, objectivity, boundary work

On July 25, 2010, the transparency activist group WikiLeaks made public one of the 
largest intelligence leaks in American military history, releasing about 75,000 pages 
of internal U.S. military documents from the war in Afghanistan. In an unprecedented 
arrangement, three news organizations—the New York Times of the United States, 
Britain’s Guardian, and Germany’s Der Spiegel—were given a few weeks to peruse 
the documents, add context with their own reporting, and publish their reports as a 
shared exclusive to coincide with WikiLeaks’ public release.1

Global Cases and Comparisons

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


378		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

For the Times, the “war log” report led off the front page on a Sunday, and formed 
the centerpiece of a stylized multimedia package online.2 But when addressing 
WikiLeaks over the following six months, Times executive editor Bill Keller belittled 
it and took pains to separate the Times from it, rather than praising the organization 
that gave his newspaper arguably its biggest scoop in 2010. He chastised the group for 
its “glib antipathy toward the United States,”3 characterized its leader, Julian Assange, 
as “arrogant, thin-skinned, conspiratorial and oddly credulous,”4 and repeatedly 
emphasized the Times’ independence from WikiLeaks.5

This might seem like an oddly belligerent way for a news editor to talk about an 
important source or collaborator, particularly in public. But Keller’s comments were not 
simply the product of eccentricity or personal distaste. Instead, they were part of an 
effort to marginalize WikiLeaks to bolster the Times’ own status as an elite standard-
bearer of modern journalism. This aim was likely not a conscious, explicit one for Keller, 
but it was illustrative of a larger coolness toward WikiLeaks among the Times and other 
traditional media organizations during late 2010 and early 2011 as WikiLeaks ascended 
to public prominence through a series of increasingly disruptive intelligence leaks.

The connection between these two sides of those organizations’ discourse—the 
politics of self-justification and the ostracism of WikiLeaks—is what this article 
explores. For example, why did the New York Times feel the need to distance itself 
from WikiLeaks to preserve its own authority, even as it relied on the group for infor-
mation? How did its response compare to that of the Guardian, a British newspaper in 
a similar situation? And what does that tell us about the way the traditional news 
media conceive of themselves as a profession?

Through a comparative textual analysis of the New York Times’ and the Guardian’s 
discourse regarding WikiLeaks, this study found that the Times portrayed WikiLeaks 
as journalistically deviant to defend its profession’s institutionality, source-based 
reporting routines, and objectivity against what it perceived as breaches of its paradig-
matic boundaries. The Guardian, on the other hand, largely did not consider 
WikiLeaks’ lack of relationship with official sources or its advocacy-based approach 
threatening to its professional norms, though it also emphasized WikiLeaks’ noninsti-
tutional characteristics as a way to separate the group from its profession. In the pro-
cess, institutionality emerged as a key professional journalistic value across the two 
papers’ national contexts, while source-based reporting routines and objectivity were 
largely bound within those contexts.

These newspapers’ responses to WikiLeaks are a particularly illustrative pair of 
cases to study in determining how traditional journalism institutions are reacting to a 
new set of quasi-journalistic actors because WikiLeaks, as Benkler argued,6 stands at 
the forefront of an emerging iteration of the Fourth Estate marked by increased advo-
cacy, networked collaboration, and aggregation as a means of processing information. 
WikiLeaks shares many of these characteristics with the political blogosphere,7 but it 
goes further, setting the prototype for the geographically diffuse “stateless news orga-
nization”8 and creating a potential model for gathering and disseminating news in the 
networked information age. The Times and—to a lesser extent—the Guardian, on the 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 379

other hand, have long been regarded as particularly influential news organizations 
whose news values and ideology often typify those of the rest of the professional news 
media in their respective nations.9 While these two papers’ distinctive cultural location 
and relationship with WikiLeaks should lead us to take caution in generalizing their 
discourse to the larger American and British professional media, they also make these 
cases a valuable glimpse into global traditional news organizations’ encounter with 
this new networked journalistic phenomenon, one that may be prototypical for such 
interactions between the two spheres in the future.

Paradigm Repair and Boundary Maintenance
The theoretical tools needed to answer the questions posed above are aptly provided 
by the concepts of paradigm repair and boundary maintenance. Paradigm repair holds 
that certain groups develop a shared set of values that they use to create and organize 
knowledge, and also to define themselves and maintain their own authority. Those 
groups often respond to cases that challenge their values by portraying the actors 
involved in the case as anomalous, to distance themselves from the case and preserve 
their own collective authority.

In relation to journalism, several studies have examined the ways in which news 
organizations have distanced themselves from actors who violate aspects of their para-
digm as a way to fortify those paradigmatic elements, including objectivity,10 their 
authority as gatekeepers,11 or their difference from the paradigm of news as entertain-
ment.12 While these studies have examined cases involving actors within professional 
journalism, such as a TV news crew filming a man setting himself on fire,13 a socialist 
reporting for the Wall Street Journal,14 and a New York Times reporter fabricating 
stories,15 the concept of paradigm repair has typically been applied not as much to the 
difficult-to-classify actors themselves as to the direct criticism from outside the pro-
fession as a result of those paradigmatically ambiguous cases.

The research on paradigm repair stems from Kuhn’s concept of paradigms, which 
he defined in part as “the entire constellation of beliefs, values, techniques, and so on, 
shared by the members of a given community.”16 This paradigm serves as the group’s 
guiding principles in organizing and presenting information. Though they are occa-
sionally expressed in explicit forms, such as professional codes, they are often unspo-
ken, and often lack even an agreed-on rationalization.17 Because of this taken-for-granted 
status, paradigms can function (often in tandem with professionalization) to limit their 
communities’ range of inquiry, closing off issues and alternative approaches that are 
not compatible with their form.18

Paradigms are periodically confronted with anomalies—cases that share some 
characteristics of the larger paradigm but diverge in ways that challenge the paradigm 
itself, leaving the group with the option of either adjusting the paradigm to fit the case 
or casting it as entirely outside the paradigm to restore faith in the paradigm from both 
within and outside the group. Groups typically choose the latter,19 and the way they 
attempt this “repair work”20 can reveal much about the nature of the paradigm.

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


380		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

In addition to paradigm repair, this study draws on boundary maintenance, a similar 
theoretical concept rooted in Gieryn’s idea of “boundary-work,”21 or a field’s attribu-
tion of certain characteristics to itself to create a social boundary between it and adja-
cent fields, typically as an attempt to assert the field’s autonomy and enlarge the field’s 
material and social resources.22 These boundaries are often indistinct or moving,23 so 
they can become sites for what Abbott calls “jurisdictional disputes” between neigh-
boring professions.24 Within professional journalism, blogs and “tabloid” or entertain-
ment news have been seen as neighboring professions,25 and this definitional rhetoric 
is commonly exercised by insiders through public self-criticism, using dichotomous 
distinctions such as professional/amateur, responsible/irresponsible, and ethical/
unethical.26

Though the concepts of paradigm repair and boundary maintenance have rarely 
been linked by researchers, they can complement each other well in this case. While 
both concepts are readily applied to instances of direct criticism of journalistic institu-
tions and ideologies, boundary maintenance has been more relevant to the less-explicit 
challenges to the authority of the journalistic field, such as the blogosphere’s emer-
gence as news sources,27 and in this case, the implicit challenge of WikiLeaks’ net-
worked journalism to professional journalism’s more institutional form. They can also 
function together—boundary maintenance distancing the threatening actor and para-
digm repair parrying the criticism received as a result of the breach—with both con-
cepts serving the same purpose: justifying and reinforcing norms of the journalistic 
profession in the face of perceived threats.

Journalism’s Professional Paradigm
To examine the ways in which WikiLeaks presented a challenge to the dominant 
journalistic paradigm and the means by which journalists defended their professional 
authority, an outline of the paradigm being challenged must first be drawn. This study 
will examine three particular dimensions of the professional journalistic paradigm that 
were violated by WikiLeaks: institutionality, source-based reporting routines, and 
objectivity. While many of the central aspects of these values are shared by both the 
British and American press, key differences exist.

Institutionality
Journalism exhibits many of the characteristics of a profession guided by paradigms, 
becoming increasingly professionalized in recent decades, with a reliance on reporting 
routines and a consensus on news values and appropriate professional ethical norms.28 
As researchers have noted,29 these values have been held at a level that extends across 
organizations to form its own institution, which we will define here as a deeply 
embedded organization or pattern of behavior that helps constitute social structure.30 
Journalists themselves have also often conceived of themselves as an institution, 
exhibiting a professional identity that draws on common ethical values and social 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 381

roles.31 Among the most prominent sites for the transmission of these institutional 
values, whether explicit or implicit, has been within the news organization,32 giving 
the organization a central role in developing journalists’ institutional framework. 
Much of the research into journalism’s institutional and organizational qualities has 
centered on American journalism, though the same characteristics have also been 
noted in the British professional news media.33 Journalists have repeatedly evidenced 
this organizational orientation within their institutional values in their discourse about 
new media, portraying bloggers and online journalists in antiorganizational terms, as 
individualists unaccountable for their views inhabiting an unchecked online space.34

Source-Based Reporting Routines
One of the primary ways in which these institutional values are translated to individual-
level action is through the everyday routines that journalists use to gather information 
and classify stories.35 These routines help standardize the news, while also communi-
cating ideology by providing the gloss of a professional and systematic process that 
helps support journalists’ cultural and epistemological authority,36 and by serving as 
the “cultural glue” that helps hold together mainstream journalists’ common paradigm 
and interpretive framework.37

Perhaps the most elemental of these routines is the relationship between journalists 
and their sources. As Schudson described it, “the story of journalism, on a day-to-day 
basis, is the story of interaction of reporters and officials.”38 Though this relationship 
inevitably contains some tension, it is primarily marked by mutual dependence 
between the two groups, as each side offers exclusive access to resources that the other 
values—officials need publicity and influence, and reporters need a steady supply of 
“newsworthy” information.39 This symbiotic relationship produces and depends on 
what Blumler and Gurevitch called a “shared culture”—a set of common social values 
and role definitions, as if reporters and officials are “playing a game with more or less 
agreed-upon rules.”40 This element is particularly significant because it opens up jour-
nalism’s institutional ideology to be so fundamentally shaped by a group outside of the 
institution (official sources, typically within government and business) that individu-
als cannot fully share in the ideology while rejecting a relationship with this outside 
group. Elements of this symbiotic shared culture have been found in both British and 
American journalism, though the British relationship between journalists and govern-
ment officials is generally characterized with more conflict and tension.41

Objectivity
The notion of objectivity is one of the largest points of difference between the 
American and British journalistic paradigms. It has been described as the “chief occu-
pational value of American journalism.”42 Within that paradigm, the idea of objectiv-
ity holds that reporting should consist only of facts, unadorned by opinion or bias, and 
where facts cannot be obtained, truth can be most nearly discerned by portraying 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


382		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

conflicting claims with equal weight.43 Within this concept, journalists’ role is to 
serve as neutral transmitters of this opinion-free—or at least opinion-balanced—
social reality, reflecting an assumption that this reality rests on knowable facts that 
can be conveyed by journalists.44 As some journalists have acknowledged, this type 
of neutral transmission of objective reality is impossible. News media unavoidably 
represent events “in ways which are not pregiven in the events themselves,” whether 
by prioritizing or deprioritizing actors and events, making reporting decisions based 
on culturally bound values, or being bound by language that cannot accurately trans-
mit reality.45 In actuality, then, objectivity in the American sense is a “strategic rit-
ual,”46 a routinized reporting form meant to shield journalists from accusations of bias 
to maintain their cultural authority. This allows journalists who portray those who do 
not practice this ritual as unreliable shills for political parties or special interests.47

This norm has been found to be essentially American. Schudson traced its rise 
within an exclusively American context,48 and when surveyed, British journalists have 
expressed an approach to the issue that places them within the same paradigm as their 
fellow Western Europeans, rather than Americans.49 This European approach places 
more of an emphasis on interpretive facets of journalism and understands objectivity 
as a practice of promoting skepticism regarding the political and cultural establish-
ment.50 It is this interpretive paradigm from which the Guardian operates, as it aims to 
become “the world’s leading liberal voice.”51

WikiLeaks as Anomalous Case
WikiLeaks is an internationally based nonprofit website dedicated to leaking sensitive 
documents. It was founded in 2006 by Julian Assange, an Australian former hacker, 
and consists of a loose conglomerate of global activists without a stable organizational 
structure or formal headquarters. The site was originally intended to function as a 
wiki, allowing a large, distributed group of users to collaboratively upload, review, 
and disseminate leaked documents, though that model was scrapped in favor of releas-
ing documents to journalists and publicly releasing them in conjunction with those 
journalists’ published reports.52

After leaking documents on a range of global issues for four years, WikiLeaks burst 
onto the international scene in 2010 with four major leaks, beginning with the April 
2010 release of video of U.S. soldiers killing Iraqi civilians (including two Reuters 
journalists), WikiLeaks’ first significant attempt to reach out to traditional news orga-
nizations.53 In July 2010, WikiLeaks released the aforementioned classified docu-
ments from the war in Afghanistan, actively working with news organizations for the 
first time to pore through the documents. WikiLeaks followed that release in October 
2010 with a similar leak of field reports from the war in Iraq, again prereleasing them 
to the Times and seven international news organizations.54 In November 2010, 
WikiLeaks released about 250,000 diplomatic cables to the Guardian, Der Spiegel, 
the French newspaper Le Monde, and Spain’s El País, but excluding the Times, which 
received the information from the Guardian.55 The site initially published only a small 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 383

selection of the cables and gradually released others before all the cables were inad-
vertently released in summer 2011.56

WikiLeaks violates each of the elements of the professional journalistic paradigm 
discussed earlier. It defies institutional characterization with its fluidity, both geo-
graphically and organizationally; it has no physical headquarters, and its founder, 
Assange, spent most of 2010 without a permanent residence as he sought to evade 
arrest and expedition for Swedish sexual assault charges.57 Neither its membership nor 
organizational structure has an established form, being constituted instead by a loose, 
internationally diffused, and continually changing collection of activists and collabo-
rators. In addition, WikiLeaks engages in few, if any, of the reporting routines that 
traditional journalists use to define themselves. It has essentially no relationship with 
the official sources with which mainstream journalists share a culture. Instead, U.S. 
government officials have repeatedly condemned its actions, with the Obama admin-
istration criticizing its lack of redaction of documents and contemplating prosecu-
tion,58 and other officials, including Vice President Joe Biden, calling its members 
“terrorists.”59 (The person believed to have been the source of WikiLeaks’ major leaks 
was not a well-placed government source, but a low-level Army private.) And, con-
trary to the norm of objectivity, WikiLeaks and Assange have expressed explicit polit-
ical goals through their leaks, including government transparency and the exposure of 
wrongdoing by the U.S. government and major corporations.60

Yet despite this deviance from the professional journalistic paradigm, WikiLeaks’ 
core activities—gaining access to closely guarded information about important issues 
in the public interest, then publishing it—have traditionally been thought of as journal-
istic in nature.61 This presents traditional journalists with a potentially problematic 
anomaly, one that performs what they have long perceived as a core duty of their 
profession, but one that also flouts several important aspects of their professional para-
digm in the process.

Method
This study examined the way in which two traditional news organizations, the New 
York Times and the Guardian, talked publicly about that paradigmatic anomaly. To 
do so, a textual analysis of the Times’ and the Guardian’s discourse about WikiLeaks 
was conducted, focusing on the time period between WikiLeaks’ first major document 
leak (July 25, 2010) and the most recent (April 24, 2011) major document leak (as of 
December 2011) in which it collaborated with traditional news organizations. The 
Times and Guardian were chosen because they were the only traditional news orga-
nizations in their respective countries to work directly with WikiLeaks on its 2010 
document leaks. Also, as leading national newspapers, both organizations made for 
similar cases from which to compare similarities and differences in paradigm repair 
in American and European contexts.

A sample for this analysis was gathered by searching the Times’ and Guardian’s 
websites for mentions of WikiLeaks or Assange using both the papers’ website search 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


384		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

and the Google News Archive, and results were filtered to include only those with 
substantive discussion of Assange or WikiLeaks themselves, as opposed to the content 
of their leaks. At the Times, this method yielded a sample of 132 articles, columns, and 
blog posts, plus 16 others from before the publication of WikiLeaks’ Afghanistan leak 
in July 2010. At the Guardian, where coverage was far heavier, 503 pieces of content 
were gathered, plus 55 others from before July 2010. Though all the texts in both 
samples were viewed, a subset of about 100 pieces was examined particularly closely 
and analyzed thematically. This subset consisted largely of opinion columns, editori-
als, and blog posts, as well as news articles deemed to be major vehicles for paradigm 
repair. While the newspapers produce other forms of discourse, including employees’ 
Twitter accounts and executives’ comments in other official channels, examining all 
of the material published under the Times’ and Guardian’s auspices is sufficient to 
provide a general understanding of the organizations’ discourse. This type of analysis 
cannot reveal the internal disputes that surely occurred at the two newspapers regard-
ing WikiLeaks and how it should be characterized, though some conflicting texts hint 
at some disagreement.

The purpose of this research is not to evaluate the veracity of the Times’ and 
Guardian’s characterizations of WikiLeaks; it is instead to examine the nature of the 
discourse itself. WikiLeaks has indeed exhibited behavior that could be characterized 
as eccentric or erratic, including infighting among members and suspicion of its col-
laborators.62 However, this does not preclude the existence of paradigm repair and 
boundary maintenance in news organizations’ description of it. This behavior is just 
one of many aspects for news organizations to emphasize when covering WikiLeaks, 
and there are a number of possible interpretations for them to take from it. This study 
examines the emphases and interpretations of these organizations in particular.

Results
Institutionality

The Times responded to WikiLeaks’ nontraditional, diffused organizational structure 
by repeatedly characterizing WikiLeaks as an unstable group that essentially con-
sisted solely of an erratic, egomaniacal figure who should not be taken seriously. 
This depiction was more muted at the Guardian, though elements of it arose at times. 
At both papers, this picture of WikiLeaks did not begin in earnest until after the 
group worked with the Times and the Guardian on the Afghanistan leak in July; in 
fact, the Times’ first mention of WikiLeaks portrayed it as an asset for the organiza-
tion’s watchdog role: “By being everywhere, yet in no exact place, Wikileaks is, in 
effect, beyond the reach of any institution or government that hopes to silence it.”63 
The Guardian was full of similar positively tinged portrayals, even after July 2010, 
including a description of the group as “brilliantly constructed” to avoid government 
reprisal.64

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 385

As soon as both newspapers published their reports on the Afghanistan war logs, 
Times editor Keller began publicly distancing the paper from WikiLeaks while simul-
taneously defending its own decision to report on the leak. In an online question-and-
answer session with readers about the story, Keller emphasized the Times’ lack of 
control over WikiLeaks’ behavior: “To say that it is an independent organization is a 
monumental understatement. The decision to post this secret military archive on a 
Web site accessible to the public was WikiLeaks’, not ours.”65 Keller reasserted this 
distancing rhetoric several times in similar terms over the next six months, describing 
WikiLeaks and Assange in unequivocal terms as a “source of raw material,”66 and not 
as a partner, collaborator, or journalist.67 Guardian investigations editor David Leigh, 
who worked closely with WikiLeaks, performed similar distancing soon after the 
Afghanistan leaks’ publication, stating in a Guardian podcast that Assange was a 
hacker rather than a journalist, and that the paper used him as a source.68

Keller and Leigh never explicitly stated why they viewed WikiLeaks as being out-
side the parameters of journalism, but a source quoted approvingly in a Times column 
hinted at the paradigm violation by comparing the group unfavorably to the Associated 
Press, one of modern journalism’s oldest, largest, and most respected institutions.69 
Throughout its coverage, the Times portrayed WikiLeaks as precisely the opposite: 
unestablished, small, and flimsy. Times articles rarely mentioned other members of the 
group, consistently conflating the organization with Assange individually and making 
it easier for Keller and the Times to treat it (or him) as a lone source, rather than a 
journalistic collaborator. When other WikiLeaks members did appear, it was often in 
the context of intraorganizational conflict, such as in one article about the defection of 
a member in which Assange was referred to not as a bona fide leader, but as WikiLeaks’ 
“figurehead.”70 An October 2010 feature on Assange was most direct in this emphasis. 
Its central premise was that Assange was increasingly being abandoned by his collabo-
rators because of his egomaniacal behavior. As a result, the article stated, Assange was 
performing almost every duty in the group unilaterally, leaving WikiLeaks with an 
“apparent lack of accountability to anybody but himself.”71

WikiLeaks was thus reduced in the pages of the Times from an institution to a sin-
gle person. Stripping WikiLeaks’ institutional cachet allowed the Times to more easily 
dismiss the group’s journalistic credibility, and virtually every description of Assange 
aided in that dismissal: he was variously described as “dictatorial, eccentric and capri-
cious”; “elusive, manipulative and volatile”; “secretive, shadowy”; “nomadic”; and “a 
loose cannon.”72 Stories also highlighted what Keller called Assange’s “outlaw celeb-
rity,” painting a picture of a man who was more interested in cultivating a myth around 
himself than being the leader of a serious news organization.73 The Guardian, on the 
other hand, reacted against this depiction of Assange, even as it occasionally used 
language similar to the Times in describing him. One Guardian editorial lamented that 
the WikiLeaks story was being reduced to an Assange biopic, calling it “limiting, and 
highly diversionary.”74 After the Guardian stopped working with WikiLeaks in early 
2011, however, the paper’s attitude toward WikiLeaks’ lack of institutionality soured. 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


386		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

At one point, Leigh criticized Assange for making a virtue out of “a nomadic, virtually 
stateless, existence that circumvented traditional systems of justice.”75

All of the Times’ descriptions—and, to a lesser extent, the Guardian’s—combined 
to present an image of a group that lacked the seriousness, stability, and accountability 
that comes with being a proper news organization. The effect of repair work was par-
ticularly evident when two people from outside the Times urged WikiLeaks to take on 
these characteristics if it wanted to be taken seriously as part of the journalistic com-
munity. In one online column, a professor advised WikiLeaks to “professionalize and 
depersonalize itself as much as possible,”76 and as quoted in another, a former journal-
ist warned that “they are going to have to evolve into an organization that has an 
address and identity or the clock will run out on that level of collaboration.”77 The 
paradigm repair and boundary maintenance were complete: WikiLeaks had been 
placed outside the boundaries of professional journalism and needed to institutionalize 
itself to gain entry.

Source-Based Reporting Routines
This area marked the most significant divergence between the Times’ and the 
Guardian’s discourse. The Times reasserted its own source-based professional jour-
nalistic status by repeatedly emphasizing WikiLeaks’ lack of relationship with the 
U.S. government, in contrast to its own cooperation with government sources. The 
Guardian, meanwhile, observed the U.S. government’s denouncements of WikiLeaks 
with skeptical detachment, portraying government officials, rather than WikiLeaks, 
as deviant.

WikiLeaks’ relationship with governments was rarely addressed by the Guardian 
substantively before the July 2010 Afghanistan leak, but in this area, too, the Times 
framed WikiLeaks’ antagonism toward governments as an asset before WikiLeaks 
emerged as a threat to its journalistic paradigm. In a March 2010 article on a Pentagon 
report that warned of WikiLeaks’ potential danger, the Times called WikiLeaks “online 
muckrakers” and noted that it had been honored by Amnesty International, while cor-
porate and government efforts to retaliate against WikiLeaks were portrayed as 
irrational.78

After the publication of the Afghanistan war documents, however, the Times began 
airing the U.S. government’s complaints about a lack of communication with 
WikiLeaks without challenging them, reporting that WikiLeaks would not answer 
government phone calls and that the Pentagon’s attempts at “asking WikiLeaks 
respectfully” for its cooperation would likely be ignored.79 The Times occasionally 
contrasted these complaints with the government’s commendation of its own behav-
ior,80 and several times, the Times portrayed itself as an intermediary between official 
sources and WikiLeaks, describing the way the Obama administration had thanked it 
for its handling of the situation and had asked it to pass on requests to WikiLeaks.81 
(The Guardian noted that it did not play this intermediary role, though it did urge 
WikiLeaks to redact sensitive names.82) In this way, the Times pushed WikiLeaks 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 387

outside its professional boundaries and defended its own paradigm, juxtaposing its 
own socially approved interactions with official sources with WikiLeaks’ socially 
condemned distance from those sources. The Times’ shift in tone toward WikiLeaks 
occurred just as WikiLeaks began coming under more vocal criticism from the U.S. 
government. As it became clearer that the official sources on whom the Times depended 
deemed WikiLeaks’ behavior unacceptable, the Times steadily began to distance itself 
from its collaborator rather than its sources.

The Times did, however, acknowledge a certain degree of conflict in its relation-
ship with U.S. government sources. Keller and one Times reporter, for example, 
described the paper’s meetings with administration officials as “tense,” with “an 
undertone of suppressed outrage and frustration.”83 But when Keller did write about 
tension in his paper’s relationship with government sources, he couched the conflict in 
statements about the Times’ respect for the government’s requests and about the rou-
tine nature of the relationship. He referred to the Times’ meetings with government 
officials as being daily and businesslike, and said, “We listen to the government’s case 
for secrecy with great respect, but we do not always agree.”84 The message was clear: 
the Times, unlike WikiLeaks, handles its conflict with government officials in an 
acceptable way, within appropriate, established journalistic roles.

The Times defended its symbiotic relationship with government officials most 
explicitly in three opinion pieces emphasizing the paper’s fundamental support for the 
government’s claims to authority. In one text, Keller defended the Times’ handling of 
the leaked documents by describing the paper’s “large and personal stake in the coun-
try’s security” (unlike, apparently, WikiLeaks).85 Conservative columnist David 
Brooks referred to the Times’ professional obligation to filter leaked information 
according to what would best preserve “world order” maintained by diplomats and 
soldiers—a value he asserted that Assange did not share.86 And the New Yorker’s 
George Packer was quoted approvingly by Times media columnist David Carr equat-
ing journalism with upholding the authority of democratic governmental institutions, 
saying of WikiLeaks, “They simply believe that the State Department is an illegiti-
mate organization that needs to be exposed, which is not really journalism.”87 
Journalism, the way the Times defined and defended its paradigm in this case, must 
include a fundamentally supportive relationship between journalists and officials, 
something WikiLeaks does not have.

By contrast, this rhetoric was almost entirely missing from the Guardian’s dis-
course about WikiLeaks and government officials. In its place, the Guardian adopted 
the posture of horrified onlookers, characterizing American officials’ response to 
WikiLeaks as “hysterical,” “savage,” “deranged,” and “bloodcurdling.”88 Several 
Guardian opinion pieces and blogs described WikiLeaks’ conflict with government as 
being largely or even wholly between the group and the United States,89 and the 
paper’s editor-in-chief, Alan Rusbridger, later described himself as a distant observer 
in London, astonished at the violent rhetoric toward WikiLeaks coming from 
Washington.90 The Guardian may have had source-based reporting routines to defend 
in other cases, but it was not threatened on that front by WikiLeaks, as the paper 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


388		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

portrayed itself as being without a significant relationship with the U.S. government to 
protect. The primary officials with whom it did have a relationship that was crucial to 
its reporting routines—British government officials—were far more muted in their 
reaction,91 thus leaving this area of the Guardian’s paradigm safely undisturbed, 
unlike the Times’.

Objectivity
Similarly, the Guardian’s journalistic paradigm was not threatened by WikiLeaks’ 
mixture of journalism and advocacy, while the Times described WikiLeaks’ Assange 
as a political extremist who could be taken seriously in a journalistic context only 
when he gave up his advocacy. Even before WikiLeaks presented a serious challenge 
to its journalistic paradigm, the Times—much more so than the Guardian—was con-
cerned with whether it would fall under the category of journalism or advocacy. An 
April 2010 Times article reported that Assange considered himself both a journalist 
and an advocate, but would define himself as an advocate if forced to choose between 
the two.92 The Times thus began placing him outside the realm of journalistic objectiv-
ity, though at that point it seemed comfortable with ambiguity, saying in the article 
that WikiLeaks was moving closer to both investigative journalism and advocacy.

After the Afghanistan leak, Assange’s political beliefs were often cited as a strike 
against his journalistic credibility, typically in opinion columns or in statements attrib-
uted to government officials or “detractors.” In their opinion pieces, Times columnists 
called Assange “an old-fashioned anarchist” and “a self-styled foe of the United States,” 
with the latter description followed by the statement, “The guy makes me queasy.”93 
Once again, Keller delivered the harshest criticism, calling Assange “a man who clearly 
had his own agenda” and who was “openly contemptuous of the American government,” 
and he referred to WikiLeaks’ Collateral Murder video as “antiwar propaganda.”94

The Guardian, too, regularly labeled WikiLeaks as a group of activists and Assange 
as a hacker, though unlike at the Times, those terms were not surrounded by pejorative 
descriptions of the group’s purposes; they were simply explanatory descriptors and not 
presented as being at odds with journalism.95 Rare exceptions to this pattern did exist, 
including David Leigh’s description of Assange as a hacker, and journalist and free-
lance writer Theo Brainin’s column characterizing Assange as “an opponent of US 
foreign policy, who seeks to obstruct it, no matter the cost.”96 For the most part, how-
ever, the Guardian spent little space on the relationship between WikiLeaks’ advo-
cacy and its journalistic activity; as a publication with an openly liberal approach to its 
reporting and commentary, the paper viewed WikiLeaks’ advocacy with understand-
ing, rather than suspicion.

Times writers did acknowledge that WikiLeaks was engaging in journalistic behav-
ior, but they did so with an insistence that it was moving toward the journalistic para-
digm precisely because it was toning down its advocacy.97 One news article posited 
that WikiLeaks was being taken seriously by news organizations because, unlike with 
the Collateral Murder video, it was now “handing over the documents to professionals, 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 389

with no strings attached, and before the site itself could offer its own interpretation.”98 
WikiLeaks’ path to inclusion within journalism’s professional boundaries was laid 
out: the more it shed its political expression and conformed to the paradigm of objec-
tivity, the more it could be considered proper journalism. Just as in the area of institu-
tionalization, WikiLeaks had been placed outside journalism’s professional boundaries, 
with instructions to adopt its objectivity-based paradigm if it wanted to come back in. 
In the Times’ case in particular, each of these three characterizations of WikiLeaks—
as uninstitutional, disconnected from official sources, and subjective—worked in con-
cert (at times overlapping) to distance WikiLeaks from the organization’s standing 
within professional journalism.

Conclusion
WikiLeaks is an anomalous organization that presented a particularly difficult prob-
lem for the New York Times, violating several important aspects of the professional 
journalistic paradigm and angering both government officials and many of the Times’ 
readers and critics by doing so. But it was also a collaborator with the Times, one that 
worked with its reporters for several weeks on a major document leak and whose 
actions allowed the Times privileged access to one of the year’s biggest news stories. 
To directly charge WikiLeaks with unethical or unacceptable behavior, then, could 
have risked implicating the Times itself by association.

The Times’ rhetoric was consequently quite careful, as it found particular paradig-
matic issues to use as wedges to push WikiLeaks outside journalism’s professional 
boundaries while reaffirming its own place inside those boundaries, as an established, 
trusted institution worthy of the social authority to monitor other important institu-
tions. Through this paradoxical treatment, the Times could mine WikiLeaks for the 
assets it found useful (particularly privileged access to valuable information), then toss 
it aside as it became a threat to the Times’ professional self-conception. Boundary 
maintenance and paradigm repair played distinct but complementary roles in this pro-
cess. Boundary maintenance allowed the Times to position itself as distant from an 
organization even as it collaborated with that group. Once WikiLeaks had been placed 
outside journalism’s professional boundaries, paradigm repair functioned to bolster 
and reaffirm the Times’ own ideological position in response to the criticism generated 
because of WikiLeaks’ alternative approach.

The Guardian was in a different position. Like the Times, it was a close collabora-
tor with WikiLeaks; but unlike the Times, its journalistic paradigm was not particu-
larly challenged, resulting in little need for repairing it and pushing WikiLeaks outside 
of its professional boundaries. The American sense of journalistic objectivity that 
WikiLeaks violated—obtaining truth by presenting conflicting claims with equal 
weight—is not a fundamental part of the Guardian’s paradigm, and its source-based 
reporting routines were not threatened in this particular case. Institutionality did 
emerge as an important area of repair, especially after the Guardian cut ties with 
WikiLeaks in early 2011. While the Guardian was more amenable toward WikiLeaks 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


390		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

than the Times, it too began to guard its occupational territory as WikiLeaks’ skepti-
cism of institutions (of which the Guardian was one) became more apparent. As that 
skepticism damaged the two organizations’ relationship and cut off the Guardian from 
the assets WikiLeaks offered, the paper’s efforts to repair the threatened area of its 
paradigm intensified, using the same complementary process with boundary mainte-
nance and paradigm repair as the Times.

Despite their disparate structures, WikiLeaks, the Times, and the Guardian all 
inhabit overlapping discursive space as journalistic organizations with global ambi-
tions and reach. While the Times’ and Guardian’s global orientations arise from within 
a traditional institutional structure and particular national location, WikiLeaks’ 
approach is more organizationally diffuse and more thoroughly supranational. Within 
this global journalistic context, this comparative study suggests that some values 
within the professional journalistic paradigm remained more confined to national 
contexts—in this case, objectivity and source-based reporting routines—while institu-
tionality emerged as a paradigmatic aspect that transcended local and national systems.

The Times and the Guardian are certainly far from the only news organizations 
performing this delicate balancing act, and future research including other American 
and European news organizations would be helpful in giving a more complete picture 
of the paradigm repair being practiced. But through these exploratory cases, the para-
digmatic picture of what two prominent news organizations consider themselves to 
be—and not to be—comes into sharper focus. As more news organizations follow in 
WikiLeaks’ model, straddling the lines between traditional journalistic functions and 
a more open approach, this paradigmatic self-definition will become an increasingly 
important marker of professional journalism’s future course. Either the traditional 
journalistic paradigm will shift and open itself up to new models for journalism prac-
tice, or it will remain rigid and thus cut off a wide range of innovative, vibrant, quasi-
journalistic actors from its purview.

Acknowledgment

The author thanks Dr. Stephen Reese for his guidance.

Declaration of Conflicting Interests

The author(s) declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, 
and/or publication of this article.

Funding

The author(s) received no financial support for the research, authorship, and/or publication of 
this article.

Notes

  1.	 Nick Davies, “Afghanistan War Logs: Story behind Biggest Leak in Intelligence History,” 
Guardian, July 25, 2010, http://www.guardian.co.uk/world/2010/jul/25/wikileaks-war-
logs-back-story.

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 391

  2.	 “The War Logs,” New York Times, http://www.nytimes.com/interactive/world/war-logs.
html.

  3.	 Bill Keller, “Dealing with Assange and the WikiLeaks Secrets,” New York Times Magazine, 
January 26, 2011, para. 68, http://www.nytimes.com/2011/01/30/magazine/30Wikileaks-t 
.html.

  4.	 Keller, “Dealing with Assange,” para. 11.
  5.	 “The War Logs Articles,” New York Times, July 25, 2010, http://www.nytimes.

com/2010/07/26/world/26askthetimes.html; Arthur S. Brisbane, “Sharing Secrets at 
Arm’s Length,” New York Times, October 30, 2010, http://www.nytimes.com/2010/10/31/
opinion/31pubed.html; Michael Morisy, “Bill Keller: WikiLeaks Isn’t My Kind of News 
Org, But They Have Evolved,” Nieman Journalism Lab, December 16, 2010, http://www.
niemanlab.org/2010/12/bill-keller-wikileaks-isnt-my-kind-of-news-org-but-they-have-
evolved/.

  6.	 Yochai Benkler, “A Free Irresponsible Press: Wikileaks and the Battle over the Soul of the 
Networked Fourth Estate” (working paper, 2011), http://benkler.org/Benkler_Wikileaks_
current.pdf.

  7.	 Matt Carlson, “Blogs and Journalistic Authority: The Role of Blogs in US Election Day 
2004 Coverage,” Journalism Studies 8 (April 2007): 264–79; Melissa Wall, “Blogs of 
War: Weblogs as News, Journalism 6 (May 2005): 153–72.

  8.	 Jay Rosen, “The Afghanistan War Logs Released by Wikileaks, the World’s First Stateless 
News Organization,” PressThink, July 26, 2010, http://pressthink.org/2010/07/the-afghanistan-
war-logs-released-by-wikileaks-the-worlds-first-stateless-news-organization/.

  9.	 Herbert J. Gans, Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly 
News, Newsweek, and Time (New York: Pantheon, 1979); Stephen D. Reese and Lucig H. 
Danielian, “Intermedia Influence and the Drug Issue: Converging on Cocaine,” in Com-
munication Campaigns about Drugs: Government, Media, and the Public, ed. Pamela J. 
Shoemaker (Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1989), 29–46; Guy Golan, “Inter-Media 
Agenda Setting and Global News Coverage: Assessing the Influence of the New York 
Times on Three Network Television Evening News Programs,” Journalism Studies 7 
(April 2006): 323–33; Philip Schlesinger, “Is There a Crisis in British Journalism?” Media, 
Culture & Society 28 (March 2006): 299–307.

10.	 Douglas Bicket and Melissa Wall, “Circling the Wagons: Containing the Downing Street 
Memo Story’s Impact in America,” Journal of Communication Inquiry 31 (July 2007): 
206–21; Matthew Cecil, “Bad Apples: Paradigm Overhaul and the CNN/Time ‘Tailwind’ 
Story,” Journal of Communication Inquiry 26 (January 2002): 46–58; Stephen D. Reese, 
“The News Paradigm and the Ideology of Objectivity: A Socialist at the Wall Street Jour-
nal,” Critical Studies in Mass Communication 7 (December 1990): 390–409.

11.	 W. Lance Bennett, Lynne A. Gressett, and William Haltom, “Repairing the News: A Case 
Study of the News Paradigm,” Journal of Communication 35 (spring 1985): 50–68.

12.	 Dan Berkowitz, “Doing Double Duty: Paradigm Repair and the Princess Diana What-a-
Story,” Journalism 1 (August 2000): 125–43; Elizabeth Blanks Hindman, “The Princess 
and the Paparazzi: Blame, Responsibility, and the Media’s Role in the Death of Diana,” 
Journalism & Mass Communication Quarterly 80 (autumn 2003): 666–88.

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


392		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

13.	 Bennett, Gressett, and Haltom, “Repairing the News.”
14.	 Reese, “News Paradigm.”
15.	 Elizabeth Blanks Hindman, “Jayson Blair, the New York Times, and Paradigm Repair,” 

Journal of Communication 55 (June 2005): 225–41.
16.	 Thomas S. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, 2nd ed. (Chicago: University of 

Chicago Press, 1970), 175.
17.	 Kuhn, Structure of Scientific Revolutions, 49.
18.	 Kuhn, Structure of Scientific Revolutions, 37.
19.	 Bennett, Gressett, and Haltom, “Repairing the News”; Hindman, “Princess and the 

Paparazzi.”
20.	 Gaye Tuchman, Making News: A Study in the Construction of Reality (New York: Free 

Press, 1978).
21.	 Thomas F. Gieryn, “Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: 

Strains and Interests in Professional ideologies of Scientists,” American Sociological 
Review 48 (December 1983): 781–95.

22.	 Gieryn, “Boundary-Work and the Demarcation of Science,” 782.
23.	 Samuel P. Winch, Mapping the Cultural Space of Journalism (Westport, CT: Praeger, 1997).
24.	 Andrew Abbott, The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor 

(Chicago: University of Chicago Press, 1988).
25.	 Carlson, “Blogs and Journalistic Authority”; Winch, Mapping the Cultural Space of 

Journalism.
26.	 Winch, Mapping the Cultural Space of Journalism, 155.
27.	 Carlson, “Blogs and Journalistic Authority”; Thomas E. Ruggiero and Samuel P. 

Winch, “The Media Downing of Pierre Salinger: Journalistic Mistrust of the Internet 
as a News Source,” Journal of Computer-Mediated Communication 10 (January 2005), 
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00245.x/full.

28.	 Bennett, Gressett, and Haltom, “Repairing the News.”
29.	 Timothy E. Cook, Governing with the News: The News Media as a Political Institution 

(Chicago: University of Chicago Press, 1998); Bartholomew H. Sparrow, Uncertain Guard-
ians: The News Media as an Institution (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999).

30.	 Cook, Governing with the News, 66–67.
31.	 Bill Kovach and Tom Rosenstiel, The Elements of Journalism: What Newspeople Should 

Know and the Public Should Expect (New York: Three Rivers, 2001); David H. Weaver 
and G. Cleveland Wilhoit, The American Journalist in the 1990s: U.S. News People at the 
End of an Era (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1996).

32.	 Johanna Dunaway, “Institutional Effects on the Information Quality of Campaign News,” 
Journalism Studies 12 (February 2011): 27–44; Pamela J. Shoemaker and Stephen D. 
Reese, Mediating the Message: Theories of Influence on Mass Media Content, 2nd ed. 
(White Plains, NY: Longman, 1996); John Soloski, “News Reporting and Professional-
ism: Some Constraints on the Reporting of the News,” Media, Culture & Society 11 (April 
1989): 207–28.

33.	 Meryl Aldridge, “The Tentative Hell-Raisers: Identity and Mythology in Contemporary 
UK Press Journalism,” Media, Culture & Society 20 (January 1998): 109–27; Steven 

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 393

Barnett and Ivor Gaber, Westminster Tales: The Twenty-First-Century Crisis in Political 
Journalism (London: Continuum, 2001).

34.	 Benkler, “Free Irresponsible Press”; Carlson, “Blogs and Journalistic Authority”; Wilson 
Lowrey, “Mapping the Journalism-Blogging Relationship,” Journalism 7 (November 2006): 
477–500; Jane B. Singer, “Who Are These Guys? The Online Challenge to the Notion of 
Journalistic Professionalism,” Journalism 4 (May 2003): 139–63.

35.	 Harvey Molotch and Marilyn Lester, “News as Purposive Behavior: On the Strategic Use 
of Routine Events, Accidents, and Scandals,” American Sociological Review 39 (February 
1974): 101–12; Michael Schudson, “The Politics of Narrative Form: The Emergence of 
News Conventions in Print and Television,” Daedalus 11 (fall 1982): 97–112; Sparrow, 
Uncertain Guardians; Gaye Tuchman, “Making News by Doing Work: Routinizing the 
Unexpected,” American Journal of Sociology 79 (July 1973): 110–31.

36.	 Nina Eliasoph, “Routines and the Making of Oppositional News,” Critical Studies in Mass 
Communication 5 (December 1988): 313–34; Gaye Tuchman, “Objectivity as Strategic 
Ritual: An Examination of Newsmen’s Notions of Objectivity,” American Journal of Soci-
ology 77 (January 1972): 660–79; Tuchman, Making News.

37.	 Berkowitz, “Doing Double Duty,” 140.
38.	 Michael Schudson, “The Sociology of News Production,” Media, Culture & Society 11 

(July 1989): 263–82, 271.
39.	 W. Lance Bennett, “Gatekeeping and Press-Government Relations: A Multigated Model of 

News Construction,” in Handbook of Political Communication Research, ed. Lynda Lee 
Kaid (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2004), 283–313; Jay G. Blumler and Michael Gure-
vitch, “Politicians and the Press: An Essay in Role Relationships,” in Handbook of Political 
Communication, ed. Dan D. Nimmo and Keith R. Sanders (Beverly Hills, CA: Sage, 1981), 
467–93; Leon V. Sigal, Reporters and Officials (Lexington, MA: D. C. Heath, 1973).

40.	 Blumler and Gurevitch, “Politicians and the Press,” 482.
41.	 Schlesinger, “Is There a Crisis?”; Barnett and Gaber, Westminster Tales; David Deacon, “Jour-

nalists and Quasi-Government in the UK: Conflict, Co-operation, or Co-option?” Journalism 
Studies 5 (August 2004): 339–52; Brian McNair, “PR Must Die: Spin, Anti-Spin and Political 
Public Relations in the UK, 1997–2004,” Journalism Studies 5 (August 2004): 325–38.

42.	 Michael Schudson, “The Objectivity Norm in American Journalism,” Journalism 2 
(August 2001): 149–70.

43.	 Schudson, “Objectivity Norm in American Journalism.”
44.	 Robert A. Hackett, “Decline of a Paradigm? Bias and Objectivity in News Media Studies,” 

Critical Studies in Mass Communication 1 (September 1984): 229–59.
45.	 Hackett, “Decline of a Paradigm?” 234.
46.	 Tuchman, “Objectivity as Strategic Ritual.”
47.	 Schudson, “Objectivity Norm in American Journalism.”
48.	 Schudson, “Objectivity Norm in American Journalism.”
49.	 Wolfgang Donsbach and Bettina Klett, “Subjective Objectivity: How Journalists in Four 

Countries Define a Key Term of Their Profession,” Gazette 51 (February 1993): 53–83; 
Wolfgang Donsbach, “Lapdogs, Watchdogs and Junkyard Dogs,” Media Studies Journal 9 
(fall 1995): 17–30.

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


394		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

50.	 Donsbach and Klett, “Subjective Objectivity.”
51.	 “The World’s Leading Liberal Voice,” Guardian, July 27, 2009, para. 1, http://www.

guardian.co.uk/sustainability/liberal-voice-journalism.
52.	 Ryan Singel, “Immune to Critics, Secret-Spilling Wikileaks Plans to Save Journalism 

. . . and the World,” Wired, July 3, 2008, http://www.wired.com/politics/onlinerights/
news/2008/07/wikileaks.

53.	 Benkler, “Free Irresponsible Press.”
54.	 Rachel Oldroyd, “In Video: The Biggest Document Leak in History Exposes Real 

War,” Bureau of Investigative Journalism, October 21, 2010, http://www.iraqwarlogs.
com/2010/10/21/the-leaked-us-files-and-what-they-mean/.

55.	 Benkler, “Free Irresponsible Press.”
56.	 Scott Shane and Andrew W. Lehren, “Leaked Cables Offer Raw Look at U.S. Diplo-

macy,” New York Times, November 28, 2010, http://www.nytimes.com/2010/11/29/
world/29cables.html; Joel Gunter, “WikiLeaks Accuses Guardian over Unredacted 
Cables Leak,” Journalism.co.uk, September 1, 2011, http://www.journalism.co.uk/news/
wikileaks-accuses-guardian-over-unredacted-cables-leak/s2/a545844/.

57.	 John F. Burns and Ravi Somaiya, “British Court Denies Bail to Assange,” New York Times. 
December 7, 2010, http://www.nytimes.com/2010/12/08/world/europe/08assange.html.

58.	 Eric Schmitt and Charlie Savage, “U.S. Military Scrutinizes Leaks for Risks to 
Afghans,” New York Times, July 28, 2010, http://www.nytimes.com/2010/07/29/world/
asia/29wikileaks.html.

59.	 Benkler, “Free Irresponsible Press.”
60.	 Noam Cohen and Brian Stelter, “Iraq Video Brings Notice to a Web Site,” New York 

Times, April 6, 2010, http://www.nytimes.com/2010/04/07/world/07wikileaks.html; Raffi 
Khatchadourian, “No Secrets,” New Yorker, June 7, 2010, http://www.newyorker.com/
reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian; Julian Assange, “State and Terrorist 
Conspiracies,” November 10, 2006, http://cryptome.org/0002/ja-conspiracies.pdf.

61.	 Benkler, “Free Irresponsible Press”; Roy Greenslade, “‘Data Journalism’ Scores a Massive 
Hit with Wikileaks Revelations,” Guardian, July 26, 2010, http://www.guardian.co.uk/
media/greenslade/2010/jul/26/press-freedom-wikileaks.

62.	 Alan Rusbridger, “WikiLeaks: The Guardian’s Role in the Biggest Leak in the History of 
the World,” Guardian, January 28, 2011, http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/28/
wikileaks-julian-assange-alan-rusbridger.

63.	 Cohen and Stelter, “Iraq Video Brings Notice,” para. 17.
64.	 Carole Cadwalladr, “Julian Assange, Monk of the Online Age Who Thrives on Intellec-

tual Battle,” Guardian, July 31, 2010, para. 38, http://www.guardian.co.uk/media/2010/
aug/01/julian-assange-wikileaks-afghanistan.

65.	 “War Logs Articles,” para. 7.
66.	 “Answers to Readers’ Questions about State’s Secrets,” New York Times, November 29, 

2010, para. 32, http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/29askthetimes.html.
67.	 Keller, “Dealing with Assange,” para. 5; Brisbane, “Sharing Secrets at Arm’s Length”; 

“A Note from the Editors,” New York Times, October 22, 2010, http://www.nytimes.
com/2010/10/23/world/middleeast/23box.html.

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


Coddington	 395

68.	 Matt Wells, “Media Talk: Wikileaks, HBO and Five,” Guardian, podcast audio, July 30, 
2010, http://www.guardian.co.uk/media/audio/2010/jul/29/media-talk-podcast-wikilieaks-
hbo-channel-five.

69.	 Brisbane, “Sharing Secrets at Arm’s Length.”
70.	 Ravi Somaiya, “Spokesman for WikiLeaks Steps Down,” New York Times, September 27, 

2010, para. 2, http://www.nytimes.com/2010/09/28/world/28wikileaks.html.
71.	 John F. Burns and Ravi Somaiya, “WikiLeaks Founder on the Run, Trailed by Notori-

ety,” New York Times, October 23, 2010, para. 37, http://www.nytimes.com/2010/10/24/
world/24assange.html.

72.	 Burns and Somaiya, “WikiLeaks Founder on the Run,” para. 21; Keller, “Dealing 
with Assange,” para. 3; John F. Burns and Eric Schmitt, “Sweden Adds to Drama over 
Founder of WikiLeaks,” New York Times, August 21, 2010, para. 7, http://www.nytimes.
com/2010/08/22/world/europe/22wikileaks.html; Burns and Somaiya, “British Court 
Denies Bail to Assange,” para. 11; Roger Cohen, “American Diplomacy Revealed—as 
Good,” New York Times, December 2, 2010, para. 15, http://www.nytimes.com/2010/12/03/
opinion/03iht-edcohen.html.

73.	 Keller, “Dealing with Assange,” para. 28; Burns and Somaiya, “British Court 
Denies Bail to Assange”; Ravi Somaiya, “WikiLeaks Founder Is Released on Bail,” 
New York Times, December 16, 2010, http://www.nytimes.com/2010/12/17/world/
europe/17assange.html; Scott Shane, “Accused Soldier in Brig as WikiLeaks Link Is 
Sought,” New York Times, January 13, 2011, http://www.nytimes.com/2011/01/14/
world/14manning.html.

74.	 “WikiLeaks: The Man and the Idea,” Guardian, December 17, 2010, para. 5, http://www.
guardian.co.uk/commentisfree/2010/dec/17/wikileaks-man-idea-editorial-assange.

75.	 David Leigh, “It’s Julian Assange’s Own ‘Tizzy’ that Bamboozles,” Guardian, February 
24, 2011, para. 5, http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/feb/24/julian-assange-
tizzy-important-work.

76.	 Ron Deibert, “The Post-Cablegate Era,” New York Times, December 9, 2010, para. 6, 
http://www.nytimes.com/roomfordebate/2010/12/09/what-has-wikileaks-started/after-
wikileaks-a-new-era.

77.	 David Carr, “WikiLeaks Taps Power of the Press,” New York Times, December 12, 2010, 
para. 27, http://www.nytimes.com/2010/12/13/business/media/13carr.html.

78.	 Stephanie Strom, “Pentagon Sees a Threat from Online Muckrakers,” New York Times, 
March 17, 2010, http://www.nytimes.com/2010/03/18/us/18wiki.html.

79.	 Eric Schmitt, “U.S. Tells WikiLeaks to Return Afghan War Logs,” New York Times, 
August 5, 2010, para. 11, http://www.nytimes.com/2010/08/06/world/asia/06wiki.html; 
Thom Shanker, “WikiLeaks and Pentagon Disagree about Talks,” New York Times, August 18, 
2010, http://www.nytimes.com/2010/08/19/world/19wiki.html.

80.	 Christopher John Chivers, Carlotta Gall, Andrew W. Lehren, Mark Mazzetti, Jane Perlez, 
Eric Schmitt, Jacob Harris, and Alan McLean, “View Is Bleaker than Official Portrayal of 
War in Afghanistan,” New York Times, July 25, 2010, http://www.nytimes.com/2010/07/26/
world/asia/26warlogs.html.

81.	 “War Logs Articles”; “Answers to Readers’ Questions.”

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


396		  Journalism & Mass Communication Quarterly 89(3)

82.	 David Leigh, “Afghan War Logs: What Did We Learn?” Guardian, http://www.guardian.
co.uk/media/2010/aug/02/afghan-war-logs-wikileaks; Chris Elliott, “Open Door,” Guard-
ian, August 8, 2010, http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/aug/09/afghanistan-
war-logs-readers-editor.

83.	 Keller, “Dealing with Assange,” para. 36.
84.	 “Answers to Readers’ Questions,” para. 24; Keller, “Dealing with Assange.”
85.	 Keller, “Dealing with Assange,” para. 53.
86.	 David Brooks, “The Fragile Community,” New York Times, November 29, 2010, http://

www.nytimes.com/2010/11/30/opinion/30brooks.html.
87.	 Carr, “WikiLeaks Taps Power of the Press,” para. 11.
88.	 Richard Adams and Matthew Weaver, “WikiLeaks US Embassy Cables: Live Updates,” 

Guardian, December 1, 2010, para. 22, http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/dec/01/
wikileaks-us-embassy-cables-live-updates; Mark Townsend, Paul Harris, Alex Duval 
Smith, Dan Sabbagh, and Josh Halliday, “WikiLeaks Backlash: The First Global Cyber 
War Has Begun, Claim Hackers,” Guardian, December 11, 2010, para. 13, http://www.
guardian.co.uk/media/2010/dec/11/wikileaks-backlash-cyber-war; Luke Harding and 
David Leigh, “WikiLeaks: How US Political Invective Turned on ‘Anti-American’ Julian 
Assange,” Guardian, February 2, 2011, para. 1, http://www.guardian.co.uk/world/2011/
feb/03/wikileaks-julian-assange-us-reaction.

89.	 Peter Preston, “WikiLeaks Can Leave You Lost in a Moral Maze,” Guardian, http://
www.guardian.co.uk/media/2010/dec/05/wikileaks-julian-assange-phone-hackers; Lilian 
Edwards, “The Anonymous Group Is Taking Aim at the Wrong Target,” Guardian, http://
www.guardian.co.uk/technology/blog/2010/dec/10/internet-wikileaks-anonymous.

90.	 Rusbridger, “WikiLeaks: The Guardian’s Role,” para. 36.
91.	 Rusbridger, “WikiLeaks: The Guardian’s Role.”
92.	 Cohen and Stelter, “Iraq Video Brings Notice.”
93.	 Brooks, “Fragile Community,” para. 3; R. Cohen, “American Diplomacy Revealed,” para. 5.
94.	 Keller, “Dealing with Assange,” paras. 5, 6, 12.
95.	 Leigh, “Afghan War Logs”; Cadwalladr, “Julian Assange, Monk of the Online Age”; David 

Leigh and Luke Harding, “Julian Assange: The Teen Hacker Who Became Insurgent in 
Information War,” Guardian, January 30, 2011, http://www.guardian.co.uk/media/2011/
jan/30/julian-assange-wikileaks-profile.

96.	 Wells, “Media Talk”; Theo Brainin, “Just What Does Julian Assange Want?” Guardian, 
December 5, 2010, para. 12, http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2010/
dec/05/wikileaks-julian-assange.

97.	 Carr, “WikiLeaks Taps Power of the Press.”
98.	 Noam Cohen, “A Renegade Site, Now Working with the News Media,” New York Times, 

August 1, 2010, para. 5, http://www.nytimes.com/2010/08/02/business/media/02link.html.

 at UNIV OF TEXAS AUSTIN on August 20, 2012jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/

